تبلیغات
هنر تبلیغات و گرافیک - طراحی آرم و نشانه
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای هنر گرافیک و تبلیغات راه اندازی شده است

مدیر وبلاگ : Zdesigner
خطاطی نستعلیق آنلاین کانال خبر فردا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هنر تبلیغات و گرافیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 5 دی 1389 :: نویسنده : Zdesigner


 

به هنگام تصمیم گیری برای طراحی یك آرم یا نشانه مراحل زیر را به خاطر داشته باشید

 

1- تحقیق :  تحقیقاتی كه در باره ی سوابق كارهایی كه تا كنون توسط شركت انجام شده گرد آوری نمایید. اگر شركت تازه تاسیس است مایل است جه تصویری از خود نشان دهد؟  اگر قرار است نشانه  قبلی شركت را طراحی مجدد كنید راهی وجود داردكه  طرح را به جای تغییر اساسی روز آمد كنید .  نوع فعالیت و شخصیت سفارش دهنده  در نشانه قدیمی آن تحقق یافته است. از این رو هر نوع تغییر عمده و اساسی میتواند موجب سوء تعبیر عموم قرار گیرد  .  اگر قرار است كه این تغییر عمده در نشانه انجام گیرد  بهتر است با   تبلیغ و آگهی نشانه جدید , این تغییر به اطلاع عموم برسد   و طرح جدید  در سطح گسترده معرفی شود.  

 

2-مخاطب كیست؟ پاسخ به این پرسش میتواند مفهوم كلی نشانه یا حرف نشانه را تعیین كند . توجه داشته باشید آیا نشانه مورد نظر  باید  فرا تر از مرز های ملی هم مفهوم داشته باشد ؟ به بیان دیگر باید توجه افراد متعلق به فرهنگ های مختلف را جلب كند؟ اگر جنین است چگونه میتوان مختلف را در یك نماد ارائه داد ؟

 

3- كجا و چگونه از نشانه استفاده خواهد شد ؟ اگر از نشانه در اندازه های مختلف كوچك و بزرگ و بروی خودرو ها , تابلوها و نیز سر برگ ها و كارت ویزیت و دیگر آثار چاپی استفاده میشود , باید دقیقا توجه كنید كه قالبها و اندازه های مختلف چه تاثیری بر ظاهر كلی طرح میگذارد . ایا میتوان طرحی كه ابعاد بزرگ آن خوش منظر است , ساده و خلاصه كرد به نحوی كه همچنان هویتش حفظ شود ؟

 

4-میزان بودجه سفارش دهنده چقدر است ؟ باید در نظر داشت كه شیوه باز تولید و تكثیر طرح چگونه است ؟ به صپرت رنگی چاپ میشود یا سیاه سفید؟

اگر بودجه آنقدر هست كه طرح چند رنگ چاپ شود ایا سفارش دهنده نیز موافق استو محدودیت مالی ندارد ؟

 

5- آیا نشانه ای را كه طراحی كرده اید حد اقل پنج تا ده سال معتبر خواهد بود ؟ آیا رشد و توسعه شركت سریع است ؟ بهترین نشانه آنهایی هستند كه طی چندین سال همچنان معتبر باشند و فقط با اصطلاحات جرئی به روز شوند .

 

 

بهتر است پیش از طراحی

 

الف) فهرستی از تصاویر مرتبط با موضوع را كه به ذهنتان میرسد یادداشت كنید.

 

ب ) از بهترین تصاویری كه میبینید , اسكیس (طراحی سریع )تهیه كنید.

 

ج ) سعی كنید عناصر مختلف را با هم تركیب كنید.

 

د ) سعی كنید از نرم افزار مخصوص این كار كمك بگیرید . (Corel Drow- Free Hand)

 

ه ) از كسانی كه با طراحی و گرافیك آشنا هستند نظر بخواهید. اگر طرح هایی كه تهیه كرده اید

آنچه را كه در ذهنتان بوده منتقل نمیكند , مجددا كار را از ابتدا شروع كنید .

 

 

 

پیش از شروع طراحی به خاطر داشته باشید :

 

 معمولا كاركنان , مشتریان و سرمایه گذاران نامها و نشانه هایی را تر جیح میدهند كه مفهوم آن اشكار باشد .

 

 نشانه هایی كه شلوغ  و پر از جزئیات باشند  كمتر در ذهن و خاطره به جای میماند و بعلاوه باز تولید آنها در قیاس با علائم قوی و ساده دشوار تر است .

(بدیهی ست هر چه نشانه پیچیده تر باشد تكثیر و باز تولید ان دشوارتر خواهد بود و امكان مشابهت آن با طرح اصلی به همان اندازه كاهش میابد .

 

 نشانه هایی كه تابع آخرین گرایشات و مدها هستند معمولا خیلی زود محكوم به فنا میشوند .

 

 استراتژی طراحی هویت سازمانی باید پیوسته در جهت ساده تر شدن و مشخص تر شدن طرح باشد .

 

 نشانه هایی را كه از یك نوع محصول , خدمات یا صنعت خاص اخذ شده بررسی كنید:

این نوع نشانه ها در صورت هر گونه تغییر در نحوه ی فعالیت شركت محكوم به فنا هستند و دیگر

كارایی نخواهند داشت . از این رو نشانه نباید صرفا معرف یا متكی به یك محصول یا خط تولید خاص باشد .

 

 

در باره ی طراحی نماد

 

 كاملا به یاد ماندنی باشد و در ذهن بیننده ثبت شود .

 

 در حوزه ی صنعت سفارش دهنده منحصر به فرد و متمایز باشد .

 

 هم به صورت سیاه سفید و هم رنگی كارایی و زیبایی داشته باشد.

 

 با هر اندازه قابل تكثیر باشد:از چند میلیمتر تا جند متر (برای سربرگ و بیلبورد) به علاوه به اسانی و توسط هر طراحی قابل باز تولید باشد .

 

 امكان ساخت آن با مواد مختلف و بر سطوح مختلف وجود داشته باشد .

 

 در صورت نیاز امكان ترجمه آن به زبان های دیكر باشد . ( باز سازی لاتین از آرم اصلی)

 

 در صورت نیاز به آگهی تلویزیون , امكان متحرك سازی آن وجود داشته باشد.

 

تفاوت این کلمات : آرم-لوگو-نشانه!

آرم،نشانه ،سمبل و نماد واژگانی می باشندکه به طور روزمره در زبان محاوره ای ما گاه و بی گاه شنیده می شوند .آنچه اهمیت دارد معنا و مفهوم این واژه هاست .

مهمترین تعاریف :

آرم ، واژه ای فرانسوی است و واژه «نشانه» مناسب ترین معادل برای آرم در زبان فارسی می باشد البته گاهی به جای آرم از کلمه «سمبل» نیز استفاده می شود .

در حقیقت نشانه ، آرم یا سمبل بیانگر چیزی است که در ذهن فرد ،بر مفهوم ویا چیزی دیگر دلالت میکند و در بسیاری از موارد چون نامی تصویری برای فرد ، مکان و یا موسسه به شمار می آید .

ولی نشانه ها نیز دسته بندی هایی دارند

انواع نشانه ها از نظر موضوعی:

1- نشانه های فرهنگی –  2- نشانه های تجاری trade mark

انواع نشانه از نظر بصری :

1- نشانه های تصویری (pictogram) پیکتوگرام

2-نشانه های نوشتاری (logotype) لوگوتایپ

3- نشانه های تلفیقی

 

 

نوشته های نوشتاری یا لوگو تایپ:

نشانه های نوشتاری به آن دسته از نشانه ها گفته می شود که عناصر اصلی تشکیل دهنده آنها حروف ،کلمات و یا اعداد باشند . در واقع این عناصر جایگزین مناسبی برای تصویر شده اند .

نشانه های نوشتاری خود به دو دسته ی زیر تقسیم میشوند:

1- نشانه های نوشتاری حاوی یک یا چند حرف که معمولا حرف اول نام موسسه است .(منوگرام )

2-نشانه های نوشتاری حاوی نام کامل موسسه یا موضوع نشانه (لوگوتایپ)


آرم یا نشانه گونه ای نماد تصویری است كه بیانگر حالت یا شكل انجام و توصیف كار یا خدماتی می باشد. این تصویر یا نقش ممكن است كه از عناصری متعدد كه با پیرائه ای دلنشین و منطقی در كنار هم قرارگرفته اند بوجود بیاید یا ممكن است با كمترین عناصر به وجود بیاید در هر حال مهم گویایی و نزدیك بودن به مفهوم و نیز غیر تكراری و تك بودن آن است كه مراعات شود. به گونه ای كه در هیچ جای دیگر از آن نمونه ای نباشد.


گاهی هم صرفا فقط به صورت یك نماد و سمبل كار می شود كه هدف فقط ایجاد یك آرم سمبلیك می باشد. نشانه باید هم در كوچكترین و همچنین در بزرگترین اندازه نیز دارای مفهوم و تاثیر گذاری خود باشد.

لوگو نوشتن خاصی از یك كلمه است و این كلمه میتونه معرف چیزی یا شخص خاصی باشه این یك نوشته است و به صورت كامل لوگو تایپ گفته می شود.                        

 

تعریف نماد آرم نشانه و لوگو

در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واجد هویت بصری است، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. تصور بر این است که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غارهای آلتامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران علائم خطر یا آگاهی دهد و یا پیام های دیگری را انتقال دهد. باستان شناسان لوازم و ابزارهایی را از یونان باستان یافته اند که بر آنها نقوش و علائم نمادینی نقش بسته که احتمالاً معرف خالق آنها بوده است.

بر تابوت های مصری نیز نقوش نمادینی حکاکی شده است که احتمالاً نشان از هنرمند خالق آن دارد. در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص کردن کالاها یا محصولاتشان از علائم و نمادهای خاصی استفاده می کردند که شناساگر آنها بود. چاپگران اخر سدة نوزدهم میلادی نیز که به مهارت ها و استادی خود فاخر بودند، بر روی تمامی چاپنقش های خود نمادهایی را به صورت حرف نشانه یا امضاء چاپ می کردند که معرف حرفه و صنعتگری آنان بود. در آغاز سدة بیستم نیز گاوچرانان آمریکایی برای مشخص کردن مالکیت دام های خود از علائم انحصاری استفاده می کردند. در واقع آنها از نوعی زبان تصویری استفاده می کردند که سابقة آن به مصریان باستان می رسد. طی دورة رکود اقتصادی در آمریکا، کارگران دوره گرد، یا در واقع پیشه ورانی که بیکار شده بودند، یک نظام ارتباطی تحلیلی و کاربردی را ابداع کردند. آنها علائم و نشانه هایی بودند که بر دیوار خانه و ساختمان ها رسم می کردند و مثلاً گویای خطراتی بود که کارگران دوره گرد را تهدید می کرد یعنی درست شبیه به روشی که انسان غار نشین از تصاویر خطی استفاده می کرد. دو دایره و یک خط رابط بین آنها شناساگر باتوم و معرف این هشدار بود که پلیس ناحهی خشن و متخاصم است. این نشانه به دیگران هشدار می داد که هر چه زودتر محله را ترک کنید. رسم چهار خط افقی بر خانه، به این معنا بود ک اگر در شکستن چوب به مالک خانه کمک کنید یک وعده غذا به عنوان دستمزد دریافت خواهد کرد. نقوش مخطط، علائم و نشانه های روی در و دیوارهای شهر را می توان همگی به عنوان تلاشی برای بیان احساسات، ایجاد ارتباط یا تلاشی جهت ابراز وجود دانست.

طراحی نشانة چهار چوب مشکل و بسیار ظریفی دارد و به ناچار طراحی باید به هنگام طراحی، درک درست و کاملی از چگونگی راه حل مسائل و ریزه کاریهای اجرای فنی و رسامی داشته باشد و بتواند با تسلط از عهدة اداره و ترکیب جزییات میلیمتری و حساس فرمهای نقش برآید و موفق به بیان تصویری موجود در محدودة تنگ و مختصر نشانه شود؛ و به صورت ساده ای، همة فکرها و مفاهیمش را بنمایاند. از این بابت است که جا دارد در معرفی بهتر طراحی نشانه کوششهای فراوان و گوناگونی بشود و نشانه های معاصر ایرانی از دیدگاه مختلفی مورد مطالعه و پژوهش و نقد و بررسی قرار گیرد و کار در حد جمع آوری و معرفی نمونه های منتخب تمام نشود.

در طراحی نشانه به مانند هر کار هنرمندانة دیگر، کوچکترین تغییر در شکل و فرمها به دلیل خلاصگی و محدودیت آنها، سبب ایجاد ویژگی ها، فضاها و روحیه های جدیدی در نقش می شود و تفاوت های متعدد اجراهای قدیم و جدید را بوجود می آورد. توجه به چنین ظرایفی نه تنها باعث گسترش ارزشها و ابعاد کیفی موضوع می شود. بلکه ظرایف فنی و ریزه کاریهای هنرمندانه را از محدودة اختصاصی حرفه بیرون آورده در سطح فرهنگ عمومی مطرح می کند و باعث تعمق بیشتر عمومی می گردد. سلیقه ها را حساس تر می کند، شناخت را تعالی می بخشد و محدودیت دیدن مو را تا گستردگی پیچش مو بسط می دهد و بالاخره رضایت داشتن یک طرح خوب را به عشقی به نقش بدل می کند که بیانی تصویری، اندیشه های زیبایی را در آن متبلور کرده است.

  آرم كلمه ای فرانسوی است كه ورودش به جامعه ما مربوط به چند دهه اخیر است. نخستین طراحان آرم: فردریك تالبرگ سوئدی و موشخ شروری از ارمنیان مهاجر بودند. تعریف نشانه: نامی تصویری است كه ساده مختصر و موجز موضوع را تجسم می كند. نشانه كاربرد و عملكرد معینی دارد كه حدود آن در جامعه ما مشخص نیست. نشانه های تصویری. نشانه هایی هستند كه به جای تصویر صرفا در طراحی آنها از حروف و یا كلمه و جمله استفاده شده است و این نشانه ها خود به خود در بخش تقسیم می ش%D





نوع مطلب : آرم و لوگو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.