تبلیغات
هنر تبلیغات و گرافیک - شیوه کار با مداد رنگی
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای هنر گرافیک و تبلیغات راه اندازی شده است

مدیر وبلاگ : Zdesigner
خطاطی نستعلیق آنلاین کانال خبر فردا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هنر تبلیغات و گرافیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دوشنبه 22 آذر 1389 :: نویسنده : Zdesigner


 

مدادرنگی نوعی مداد است که مغزی آن اثر رنگی بر جای می‌گذارد. مغزی مداد، بخش استوانه‌ای شکل و باریک آن است که از رنگدانه (ماده رنگی) فشرده، نوعی موم و کائولین (یک نوع خاک رس) ترکیب شده‌است. مغزی مدادرنگی برخلاف مداد گرافیت درجه‌بندی زیادی از نظر سختی ندارد و نسبتا نرم است

مداد رنگی از ساده ترین و سریعترین ابزار های نقاشی می باشد كه دارای ویژگی های خاصی است. به وسیله مداد رنگی خطوط نازك و ظریف و نیز سطح های رنگی بزرگ و همچنین انواع رنگها و نیم رنگهای ممكن را می توان به وجود آورد. با این ابزار می توانید با سرعت نقاشی كنید و با كم و زیاد نمودن فشار دست قدرت رنگ ها را شدید یا ضعیف نمایید. مداد رنگی به وسیله پاك كن پاك می شود و تغییراتی را كه لازم است در نقاشی ایجاد شود، امكان پذیر می سازد. بر روی انواع كاغذ های نرم و زبر می توان به راحتی با این وسیله كاركرد مداد رنگی بر روی كاغذ زبر ایجاد بافت های گوناگونی می كند كه از نظر بصری تأثیر خاصی دارد. مداد رنگی از گروه رنگ های نیمه شفاف است كه به راحتی با یكدیگر مخلوط می شود و می توان رنگها را به صورتی با یكدیگر مخلوط كرد كه در عین آنكه هر دو رنگ خاصیت رنگی خود را حفظ می نمایند، موجب پیدایش رنگ تازه ای نیز خواهند شد. سعی كنید بیش از دو یا سه رنگ را با یكدیگر مخلوط نكنید زیرا از درخشندگی رنگ كاسته خواهد شد. نرمی یا سختی نوك مداد رنگی نیز در رنگ آمیزی طرح مؤثر می باشد. آزادی عمل در طرز كار با این وسیله موجب می شود كه به تنوع زیادی در نقاشی دست یابید.

مداد رنگ در آموزش طراحی و تصویرسازی جزو ابزار اصلی میباشد. مداد و مدادرنگ رایج ترین شیوه کاربردی شیوه هاشور(هعم از هم سو- متقاطع و...)-شیوه سایشی یا محو کردن میباشند.وطراح گاه با تلفیق این شیوه ها به شیوه هایی جدید و نو دست میابد.

در شیوه مداد جنس کاغذ مصرفی نقش عمده ای را در رنگ آمیزی و طراحی بهتر و هم چنین سرعت کار به عهده دارد. وقتی با مداد با سرعت ولی با فشار کم دست روی مقوا یا کاغذی که زبری و بافت متوسطی دارد خطی را میکشیم فقط پرزها و برجستگی های کاغذ رنگ را به خود گرفته در حالی که نقاط گود آن رنگ را به خود نگرفته و سفید باقی میماند که گاهی برای ایجاد بافت و به وجود آوردن جنسیت اشیاء کاربرد دارد.

هرگاه بخواهیم این گودی ها رنگ را به خود بگیرند باید با فشار دست روی مداد را افزایش دهیم یا نوک مداد راخیلی تیز نماییم.کاغذهایی که دارای برجستگی ها و گودی های کمتری باشند موجب میشوند که رنگ آمیزی یکنواخت و با سرعت بیشتری انجام گیرد. در این وضعیت حتی کندی نوک مداد نیز مانع از رنگ آمیزی خوب نمیگردد. برای رسیدن به کیفیت بهتر در این شیوه میتوان از کاغذهایی استفاده نمود که صاف باشند البته نه آنقدر صاف که خطوط روی آن به خوبی ثبت نشده و یا به نظر خشک و نازک بیایند. پیشنهاد میشود قبل از شروع کار از وضعیت کاغذو نوع کیفیت آن مطلع شده و سپس اقدام به طراحی و رنگ آمیزی نمایید. کاغذهای مناسب برای مداد رنگی متنوعند. به جز کاغذهای صیقلی (کاغذ گلاسه) و کاغذهای خیلی زبر می‌توان از هر کاغذی استفاده کرد، از کاغذهای بسیار مرغوب گرفته تا کاغذهای بسته‌بندی. کاغذهای مرغوب ضخیم هستند و بافت کاملا فشرده دارند. حتی کاغذهای رنگی، به ویژه کم‌رنگ نیز برای نقاشی با مدادرنگی بسیار مناسبند. بسته به درشتی بافت کاغذ و پرزهای آن، اثر هنری حالت متفاوتی به خود می‌گیرد.

علت جالب بودن شیوه مداد سادگی و قابل دسترس آن میباشد. گاهی اوقات برای صرفه جویی در وقت یا ایجادکیفیت های تصویری متفاوتی میتوان از سایر وسایل کمک گرفت به عنوان نمونه آبرنگ میتوان برای پوشاندن سطح زمینه یا سطوح بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

افت كاغذ ونوك نرم مداد ،دو عنصر اساسی نقاشی با مداد رنگی محسوب می شوند و شما باید توجه خاصی به این دو عنصرداشته باشید.مصون ماندن بعضی از پرزها نكته بسیار مهمی است كه در حكم یك قاعده باید محسوبش كرد و تركیب رنگها نیز بر اساس این قاعده میسر می‌شود. اگر بخواهیم كه درجه سایه روشنی كاملا مشخص و پررنگ باشد،فشار بیشتری بر مداد می آوریم و در نتیجه رنگدانه ها و موم مغزی مداد،تمام پرزها را می پوشاند و جایی را سفید باقی نمی گذارد.باید توجه كرد كه نوك مداد خوب تراشیده شده باشد،كند نباشد.

به قصد تصریح در زمینه رنگ آمیزی مدادرنگی چند نكته فنی را مورد برسی قرار می‌دهیم:

شیوه ی خطی، شیوه ی خراش،شیوه ی سایه پردازی،شیوه ی شیار اندازی،شیوه ی سفید كردن. شیوه ی خطی:با ترسیم خطوط در جهات مختلف (روی هم،كنارهم،به طور متقاطع وغیره كه بیش وكم به صورت تار و پود در می آیند).

می‌توان سایه روشنی ها،درجات تیره-روشنی و كنتراستها را شكل داد. نقاطی كه دارای رنگهای تیره ای هستند، با خطوط بیشتری شكل گرفته اند و فواصل خطوط كمتر است. حال آنكه در نقاط روشن،قضیه معكوس است. در اینجا نیز،همان طوركه می دانید،در مرحله ی نخست، نقاط و سطوح روشن و در مراحل بعدی نقاط تیره نقاشی شده، به عبارت بهتر ،قاعده از كم به زیاد در اینجا نیز رعایت شده است.

شیوه ی سایه پردازی: در این شیوه نخست قسمت های روشن رنگ آمیزی شده و بعد،مرحله به مرحله نقاط تیره و از این طریق حجم ها،سایه -روشنی ها، و درجه ی تیره روشنی به كمك مداد رنگی شكل گرفته اند. لایه رنگ و خط مرئی را می‌توان با هم در آمیخت. منظور از مرئی در واقع این است كه سطوح رنگهای ایجاد شده با مداد رنگی ضمن این كه تماما مجموعه ای از خطوط هستند به نحوی محو شده اند،یا بر هم نهاده شده اند، كه در كل یك رنگبندی را شكل می‌دهند.

شیوه خراش دادن:در این شیوه رنگ آمیزی از رنگهای روشن شروع می‌شود.مجموعه كار را با همان رنگهای قبلی،منتها كمی پر رنگ تر رنگ آمیزی می‌كنیم و حالا نوبت به قلم خراش می رسد.با این ابزار می‌توان مدل از قبل نقاشی شده را به طور خطی طراحی كرد.كار این قلم خراش دادن است. هر خطی را كه خراش می‌دهیم مقداری از لایه چرب به جا مانده از دومین لایه را از سطح كاغذ بر می‌داریم.با این كار،رنگدانه اولین لایه ی رنگ مداد رنگی، یعنی رنگ زیرین ظاهر می‌شود.

شیوه ی شیار اندازی: ابتدا روی یك ورقه كاغذ پوستی نازك،به كمك مداد گرافیتی، یك طرح خطی از مدل طراحی می‌كنیم.بعد هم قلم حكاكی نوك گرد را روی طرح می كشیم. با فشار نوك قلم حكاكی نقش طرح بر كاغذ طراحی شكل می گیرد، بعد كه كاغذ كالك را برمی‌داریم طرح مدل را به صورت شیار روی كاغذ طراحی نقش شده است.حالا با بهره گیری از شیوه ی شیار اندازی و به كمك مدادرنگی نقش حك شده بر كاغذ بریستول را رنگ آمیزی می‌كنیم .

شیوه ی سفید كردن: در این شیوه رنگها در این نقاشی بیشتر به رنگهای پاستل شبیه اند،محو شده اند،رنگها حالت خاصی پیدا كرده اند-انگار چربند-به نظر میرسد كه از پاستل استفاده شده اند.ایجاد چنین حالت نمودی در واقع چندان دشوار هم نیست.با مداد سفید رنگ و به روال موسوم سایه پردازی می‌كنیم و نقاط مورد نظر را می پوشانیم.بنابراین استفاده باعث می‌شود تا خطوط رنگی محو شوند وریز دانه های كاغذ ورنگ با هم عجین شوند و در نتیجه رنگها روشنی پیدا كنند.

 

 





نوع مطلب : تصویرسازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 28 اسفند 1391 ساعت 10 و 33 دقیقه و 18 ثانیه
سلام- ممنون از توضیحات مفیدتون. من مدتی است که با رنگ روغن کار می کنم و دو تا تابلو هم کشیدم.ولی احساس می کنم تسلط کافی روی قلم مو ندارم. دوست دارم نقاشی مداد رنگی رو تجربه کنم. آیا با مداد رنگی یا (مدادرنگی+آبرنگ) می توان تابلو رئال کشید(شبیه رنگ روغن).منظورم اینه که بصورت حرفه ای کار کرد.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 ساعت 12 و 29 دقیقه و 59 ثانیه
سلام خیلی ممنون خیلی مفید بود برام خیلی خیلی ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.