تبلیغات
هنر تبلیغات و گرافیک - نکاتی چند درباره نشانه
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ برای هنر گرافیک و تبلیغات راه اندازی شده است

مدیر وبلاگ : Zdesigner
خطاطی نستعلیق آنلاین کانال خبر فردا
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هنر تبلیغات و گرافیک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 19 آبان 1389 :: نویسنده : Zdesigner

مراحلی که در طراحی یک نشانه باید مورد توجه قرار گیرند

  1. تفکر: دوری از ابزار زدگی و اجراهای ناشیانه، بهره گیری درست از ابزار بعد از تفکر و اتود برای اجرای دقیقتر و سرعت در اجرا.
  2. اتود: بعد از تفکر و با توجه به موضوع، مخاطب و نوع کاربرد، با کنار هم چیدن اجزا، اِلمان ها، رنگ، فرم، و ... شروع به اتود زدن می کنیم.
  3. بحث و گفتگو با سفارش دهنده: آموزش و آگاهی برای سفارش دهندگانی که سواد بصری و یا آگاهی کاملی ندارند.
  4. اجرا: پس از تجزیه تحلیل و انتخاب چند اتود نوبت به اجرا می رسد.
  5. شناسنامه: پس از تایید طرح نهایی یعنی نسخه فاینال، نوبت به طراحی شناسنامه برای نشانه می رسد.

خصوصیتهای یک آرم امروزی

باید توجه داشت که این تعاریف همواره نسبی بوده و بر اثر مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی و سطح اطلاع بشر همواره دستخوش تغییر هستند. مثلاً با توجه به نوع تکنولوژی در زمان حاضر، یک آرم علاوه بر موارد ذکر شده باید دارای قابلیتهای زیر باشد:
  1. قابلیت تبدیل به مهر.
  2. قابلیت تبدیل به حجم.
  3. قابلیت تبدیل به انمیشن (سه بعدی).
  4. چاپ در ابعاد بسیار کوچک و استفاده در ابعاد بسیار بزرگ.
  5. قابلیت بکارگیری چند رنگ در طرح

تقسیم بندی نشانه ها از دیدگاه مرتضی ممیز

استاد ممیز نشانه های تصویری را به چند بخش تقسیم کرده اند:

  • نشانه هایی که با موضوع ارتباط مستقیم دارند، مثل تصویری از سر یک گاو برای محصولات لبنی.
  • نشانه هایی که با موضوع ارتباطی غیر مستقیم و به صورت استعاره و کنایه یا تشبیه دارد، مثل تصویر شیر برای شرکت پژوی فرانسه که نشان از قدرت ، اقتدار دارد.



 




همچنین این شیر ایستاده است و علاوه بر ایستایی و پابرجایی، به نوعی آماده مبارزه است و یا زبان استعاره بر این نکته اشاره دارد که علاوه بر سلطنت در دنیای ماشین، همواره استوار و آماده مبارزه است. هرچند در دنیای تولید اتومبیل ممکن است این گونه نباشد.



انواع نشان ها (Signs)

  1. سمبل (Symbol): نشان، رمز، نماد، مربوط به فرهنگ و اعتقاد یک قوم و ملت است.
  2. نشان تجاری - صنعتی (Trade Mark) .
  3. علامتها و هویت های ملی میهنی (Emblem): مثل نشان پرچم یک ملت.
  4. آرم (Arm): نشان برای شرکت ها، مؤسسات، اماکن.
  5. لوگو (Logo Type): لوگو یک آرم نیست. لگو حتما باید خوانده شود، کلمه باید کامل طراحی شود.
  6. مونوگرام (Monogram) یا نشان های حرفی: هنگامیکه از حرف اول نام و یا فامیل به صورت همزمان یا مجزا برای طراحی نشان استفاده شود.
  7. پیکتوگرام (Pictogram): نشان های تصویری به صورت ست (گروه)، جزو مقوله اطلاع رسانی است. گرام از نمودار آمده و پیکتو از تصویر. در طراحی پیکتو گرام ابتدا باید مخاطبین مشخص شوند. به عنوان مثال طراحی پیکتوگرامی که در خیابان کاربرد دارد باید برای بزرگ و کوچک، باسواد و بی سواد قابل درک باشد.
  8. نشانه های صوتی (Signal): مانند نشانه صوتی تلفن همراه نوکیا.
  9. نشانه ها نوری: مثل چراغ های راهنمایی و رانندگی.



انواع آرم

  1. آرم تصویری: دید در طبیعت دارد.
  2. آرم نوشتاری: از مجموع چند کلمه و حرف تشکیل می شود.
  3. آرم تلفیقی: در نوشته از یک تصویر هم استفاده می شود.
  4. آرم انتزاعی: برگرفته از طبیعت است و مفهومی می باشد. یعنی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با موضوع ندارد و مفهومی می باشد. می تواند هندسی یا آزاد باشند.


برند

به هویت یک آرم ونشانه برند می گویند.

~



نوع مطلب : آرم و لوگو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.